Εκπαιδευτική εκδρομή Γυμνασίου Πέτρας
στο Μουσείο Προσφυγικής Μνήμης 1922 στη Σκάλα Λουτρών
και στην Επάνω Σκάλα Μυτιλήνης
Την Πέμπτη 25/02/2016 η Γ΄ τάξη του Γυμνασίου Πέτρας πραγματοποίησε εκπαιδευτική εκδρομή στο πλαίσιο του μαθήματος της Βιωματικής Δράσης στην Τοπική Ιστορία με θέμα: «Οι πρόσφυγες στη Λέσβο».
Οι μαθητές επισκέφτηκαν το Μουσείο Προσφυγικής Μνήμης 1922 στη Σκάλα Λουτρών, όπου ξεναγήθηκαν από τον υπεύθυνο του Μουσείου κ. Παπαχρυσό και τον εκπαιδευτικό του Γυμνασίου Πέτρας κ. Ψύρρα, ο οποίος έχει ασχοληθεί με τη τεκμηρίωση και ψηφιοποίηση του Μουσείου.
Η Λέσβος έτυχε να είναι ένας από τους τόπους με τη μεγαλύτερη υποδοχή προσφύγων μετά τα γεγονότα της Μικρασιατικής Καταστροφής. Το Μουσείο Προσφυγικής Μνήμης 1922 βρίσκεται σ? ένα μικρό προσφυγικό συνοικισμό, ο οποίος δημιουργήθηκε το 1930 από 25 προσφυγικές κατοικίες που μοιράστηκαν σε ισάριθμες οικογένειες.
Πρόκειται για ένα μουσείο με ιδιαίτερο ιστορικό και λαογραφικό χαρακτήρα καθώς και σημαντικούς ιστορικούς χάρτες το οποίο ιδρύθηκε το 2006 και προσπαθεί να διασώσει ό, τι έχει απομείνει απ΄αυτές τις μνήμες. Οι μαθητές περιηγήθηκαν στους χώρους του μουσείου, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή σε προσωπικά αντικείμενα προσφύγων και στην εντυπωσιακή μακέτα που αναπαριστά τη Σμύρνη πριν την Καταστροφή.
Στη συνέχεια, οι μαθητές επισκέφτηκαν την περιοχή της Επάνω Σκάλας και ξεναγήθηκαν από τους Σχολικούς Συμβούλους κ. Αναγνώστου και κ. Χατζηλία στην περιοχή του Κάτω Κάστρου και στη συνέχεια στο άγαλμα της «Μικρασιάτισσας μάνας». Έγινε αναφορά στην έντονη παρουσία του προσφυγικού στοιχείου στην περιοχή μετά την καταστροφή του 1922 και κατόπιν μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών. Επίσης, επισημάνθηκαν βασικά σημεία του προσφυγικού οικισμού της Επάνω Σκάλας όπως το Αρχοντικό Γεωργιάδη, το οποίο τότε είχε χρησιμοποιηθεί ως νοσοκομείο.
Οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με την τοπική ιστορία της Λέσβου και να συνειδητοποιήσουν τη διαχρονικότητα της προσφυγιάς. Το γεγονός ότι σήμερα η Λέσβος βιώνει μία προσφυγική κρίση με χιλιάδες πρόσφυγες να διασχίζουν πάλι το Αιγαίο πέλαγος, εγκαταλείποντας τις πατρίδες τους από τη μια προκαλεί συνειρμούς για την εξέλιξη της Ιστορίας και από την άλλη θέτει προβληματισμούς και κίνητρα για τη δική μας εγρήγορση για την ανακούφισή τους. .
Τους μαθητές συνόδεψαν οι εκπαιδευτικοί: Τζαμτζή Κυριακή, υπεύθυνη του μαθήματος της Βιωματικής Δράσης, Θηβαίου Παναγιώτα και Παύλου Διονύσης.
http://www.kalloninews.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=4528:episkepsh-profugikhs-mnhmhs-1922&Itemid=951