ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΜΗΘΥΜΝΑΣ 12/5/2009
Παρουσίαση Προγράμματος χαρτί και βιβλίο στη Μήθυμνα
1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΧΑΡΤΙ
Αγαπητοί συμμαθητές, Κυρίες και κύριοι Τα μέλη της Περιβαλλοντικής Ομάδας Γυμνασίου Πέτρας σας καλωσορίζουν σε μια περιήγηση στον κόσμο του χαρτιού που γίνεται βιβλίο. Για να απαντήσουμε στην ερώτηση “Έχετε σκεφτεί πόσο χαρτί ξοδεύουμε στην καθημερινή μας ζωή;”, αποφασίσαμε να μελετήσουμε περισσότερο το χαρτί, και ό,τι σχετίζεται με την ιστορία, την παραγωγή και την ανακύκλωση του. Έτσι χωριστήκαμε σε τέσσερις ομάδες και αναζητήσαμε πληροφορίες τις οποίες εκθέσαμε με μορφή πόστερ και τις ανακοινώσαμε στην υπόλοιπη ομάδα. Λίγα στοιχεία από την έρευνά μας παρουσιάζονται παρακάτω. 2. Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΧΑΡΤΙΟΥ |
|
Στη μακρινή Κίνα το 105 π.Χ. ο Τσάι Λουν ανέμιξε κουρέλια, δίχτυα ψαρέματος, φύλλα μουριάς, κάνναβη, φλοιούς δένδρων με νερό και μετά συμπίεσε το μείγμα σ΄ένα πλέγμα μπαμπού για να στεγνώσει. Το πρώτο χαρτί είναι πραγματικότητα.. Οκτώ αιώνες αργότερα τα μυστικά του πέρασαν στη γνώση των Αράβων από Κινέζους αιχμαλώτους χαρτοποιούς. Οι Άραβες έστησαν τις πρωτόγνωρες χαρτοποιίες τους αρχικά στη Βαγδάτη, τη Δαμασκό, τη Σαμαρκάνδη κι ύστερα διέδωσαν την παρασκευή του χαρτιού στα μέρη που κατακτούσαν (Βόρεια Αφρική, Σικελία, Ισπανία). | |
Αργότερα, Γάλλοι σταυροφόροι, που είχαν αιχμαλωτιστεί από τους Άραβες, υποχρεώθηκαν να δουλέψουν σε χαρτοποιίες της Δαμασκού. Μετά την απελευθέρωσή τους ίδρυσαν τις πρώτες ευρωπαϊκές χαρτοποιίες στη Γαλλία και την Ισπανία το 12ο αιώνα. |
Μετά από δύο τρεις αιώνες όλες οι μεγάλες χώρες της Ευρώπης είχαν μονάδες χαρτοποιίας.
Ως τότε το χαρτί κατασκευαζόταν από ίνες λιναριού, κανναβιού και κομμάτια κουρελιών. Ο Γερμανός Βέλτερ (το 1847) ανακάλυψε τη μέθοδο κατασκευής χαρτιού με ξυλόμαζα, που εφαρμόζεται ως και σήμερα.
3. ΠΡΩΤΕΣ ΥΛΕΣ – ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΧΑΡΤΙΟΥ – ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΧΑΡΤΙΟΥ
Πρώτες ύλες Στις μέρες μας ως πρώτες ύλες για την παρασκευή χαρτιού χρησιμοποιούνται: Πολτός ξύλων Παλιά χαρτιά κουρέλια (βαμβάκι, λινό, μετάξι) Φυτικά προϊόντα (άχυρο, μπαμπού, σιτηρά, ρύζι, καλάμι, φύκια) Παραγωγή χαρτιού Το χαρτί προέρχεται είτε από μηχανικό πολτό είτε από χημικό πολτό. Ο μηχανικός πολτός έχει σχετικά απλή κατεργασία και παράγει μέτριας ποιότητας χαρτί κυρίως για εφημερίδες και για φτηνά έντυπα. Για την παρασκευή χημικού πολτού γίνεται χημική επεξεργασία του πολτού και τέλος ο πολτός παίρνει την τελική του μορφή στη «χαρτομηχανή». Από χημικό πολτό παράγεται καλής ποιότητας χαρτί για γραφή και εκτύπωση. |
Κατηγορίες χαρτιού
Το χαρτί ανάλογα με τον τρόπο δημιουργίας του και το σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε, ταξινομείται σε επτά κατηγορίες. Από κατηγορία σε κατηγορία διαφέρουν πολλά στοιχεία του όπως είναι η τιμή, το πάχος, η ποιότητα, η ευελιξία, η εμφάνιση κ.ά.
4. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ
Η ανακύκλωση του χαρτιού ήταν το θέμα που μας απασχόλησε περισσότερο. Γνωρίσαμε τα στάδια της ανακύκλωσης σε βιομηχανική κλίμακα και μετά ξεκίνησαν οι δικές μας δημιουργίες. Φτιάξαμε το δικό μας χειροποίητο χαρτί, δοκιμάσαμε τεχνικές και υλικά, βραχήκαμε, στεγνώσαμε και τα αποτελέσματα μπορείτε να δείτε στην έκθεσή μας η οποία από αύριο θα μεταφερθεί στο Πνευματικό Κέντρο Πολύκεντρο Δήμου Πέτρας και θα διαρκέσει μέχρι και το Σάββατο. Επειδή ξέρουμε πως θα ζηλέψετε, θα σας αποκαλύψουμε μερικά μικρά μυστικά της κατασκευής χειροποίητου χαρτιού από τις συναντήσεις μας.
Ελπίζουμε να μας απολαύσετε!
5. ΟΔΗΓΙΕΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ
Οδηγίες για να κατασκευάσετε το δικό σας ανακυκλωμένο χαρτί
Υλικά:
- 2 πλαίσια, το ένα με σίτα και το άλλο χωρίς
- πλαστική σίτα κομμένη σε κομμάτια λίγο μεγαλύτερα από το πλαίσιο
- ταψί ή ορθογώνια λεκάνη που να χωρά το πλαίσιο
- μπλέντερ
- βετέξ
- άχρηστο χαρτί (κατά προτίμηση παλιές φωτοτυπίες ή γραμμένα τετράδια)
Πολτοποιούμε στο μπλέντερ μικρή ποσότητα από κομμένα χαρτάκια (2-3 κουταλιές της σούπας) με λίγο νερό.
Προσθέτουμε νερό μέχρι απάνω στο μπλέντερ και ανακατεύουμε τον αραιωμένο πολτό με ένα κουτάλι για να είναι ομοιογενής.
Ακουμπάμε στο ταψί τις δύο σίτες. Από κάτω πρέπει να είναι το πλαίσιο με τη σίτα και από πάνω το σκέτο πλαίσιο, έτσι ώστε η σίτα να βρίσκεται στη μέση. Στο ταψί βάζουμε νερό όσο που να σκεπάζει τη σίτα.
Ρίχνουμε τον αραιωμένο πολτό μέσα στο πλαίσιο, απλώνοντάς τον προσεχτικά πάνω από τη σίτα. Προσέχουμε ώστε ο πολτός να μοιραστεί ομοιόμορφα, χωρίς να αφήνουμε κενά
Σηκώνουμε τα δύο πλαίσια και αφήνουμε τον πολτό να στραγγίσει πάνω από το ταψί.
Ακουμπάμε τα δύο πλαίσια δίπλα, πάνω στο δίσκο. Αφαιρούμε το σκέτο πλαίσιο και σκεπάζουμε τον πολτό με την πλαστική σίτα.
Στραγγίζουμε καλά με το βετέξ, αφαιρώντας όσο περισσότερο νερό γίνεται. Γυρίζουμε από την ανάποδη το πλαίσιο, ώστε η πλαστική σίτα να είναι από κάτω και στραγγίζουμε πάλι με το βετέξ.
Σηκώνουμε το πλαίσιο προσεχτικά από τη μία πλευρά και το τινάζουμε ελαφρά ώστε ο πολτός να παραμείνει πάνω στην πλαστική σίτα.
Το φύλλο χαρτί είναι έτοιμο!!
Μικρές παραλλαγές:
Για να φτιάξουμε χρωματιστό πολτό προσθέτουμε στο μπλέντερ αποκόμματα χρωματιστού χαρτιού κι έτσι ο πολτός χρωματίζεται.
Χρησιμοποιώντας φορμάκια από κουραμπιέδες ή πλαστελίνες (καρδούλες, αστέρια κλπ) μπορώ να κάνω διακόσμηση με χρωματιστά μοτίβα όπως φαίνεται στη διαφάνεια. Μέσα στο φορμάκι ρίχνουμε μικρή ποσότητα πυκνού χαρτοπολτού άλλου χρώματος.
Διαφορετικές υφές χαρτιού: Μέσα στο μπλέντερ προσθέτουμε ξερά κρεμμυδόφλουδα ή τριμμένο και αποξηραμένο κόκκινο λάχανο ή καπνό.
Διακόσμηση με ξερά φύλλα: Μπορούμε πάνω στη σίτα να βάλουμε καλά αποξηραμένα φύλλα δέντρου και να ρίξουμε τον πολτό από πάνω. Έτσι στο χαρτί θα κολλήσουν και τα φύλλα.
Μπορούμε ακόμα να προσθέσουμε διακοσμητικά φύλλα, λεπτές κορδέλες, μοτίβα κομμένα από χαρτί περιτυλίγματος ή από χαρτοπετσέτες.
ΕΙΣΑΓΩΣΗ ΣΤΗ ΒΙΒΛΙΟΔΕΣΙΑ
ΚΑΙ ΠΩΣ ΑΠΟ ΤΟ ΧΑΡΤΙ ΦΤΑΝΟΥΜΕ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Στον κόσμο του βιβλίου μπήκαμε όταν καθένας από εμάς έφερε το πιο αγαπημένο του βιβλίο και το παρουσίασε στην ομάδα περιγράφοντας το περιεχόμενο, αλλά και την εικονογράφηση, τη σελιδοποίηση, τη βιβλιοδεσία. Κατόπιν, περάσαμε στην κατασκευή του δικού μας βιβλίου από την αρχή. Πρώτα φτιάξαμε το βιβλίο μας με παραδοσιακή βιβλιοδεσία:
7. ΒΙΒΛΙΟΔΕΣΙΑ (ΗΜΟΥΝ ΑΠΛΟ ΧΑΡΤΙ)
Ήμουν απλό χαρτί. Κομμένα φύλλα χαρτιού, λευκά, πακεταρισμένα σε κιβώτια. Πού να φανταζόμουν τι με περίμενε!
|
Με πιάνει στα χέρια του ο μάστορας και αρχίζει να με διπλώνει τέσσερα τέσσερα φύλλα μαζί στη μέση. Ε, μέχρι εδώ καλά, σκέφτομαι. Έλα όμως που με παίρνει, διπλωμένο καθώς είμαι, και με βάζει ανάμεσα στα δυο ξύλα της πρέσας και με σφίγγει, με σφίγγει με σφίγγει και μετά ένα φοβερό πριόνι με πλησιάζει; Βοήθεια! Με πριονίζει!
|
Ευτυχώς, γλιτώνω με τρεις τρυπούλες μόνο. Στο διπλανό εργαλείο τώρα τρεις σπάγκοι είναι καλά τεντωμένοι. Τούτο το εργαλείο ακούω να το λένε τεζάκι, επειδή τεζάρει δηλαδή τεντώνει καλά τους σπάγκους. Και τι βλέπω; Βελόνα και κλωστή; Πριν συνέλθω καλά καλά ξεκινά να με ράβει. Ευτυχώς, ο μάστορας είναι προσεχτικός: περνά μέσα-έξω την κλωστή και με στερεώνει πάνω στους σπάγκους.
Έτσι, τα χωριστά φύλλα μου ενώνονται σε ένα σώμα, που είναι τώρα πια το σώμα του βιβλίου.
Μα φαίνεται πως μόνο το ράψιμο δεν είναι αρκετό για να γίνει το βιβλίο σταθερό και γερό. Τι με περιμένει ακόμα; Ξανά σφίγγομαι στην πρέσα και τώρα ένα παχύ πινέλο βουτηγμένο στην κόλλα πασαλείβει τη ράχη μου;
|
Ευτυχώς δε μένω μονάχο στα βάσανά μου: Δυο χρωματιστά χαρτόνια στα μέτρα μου, διπλωμένα κι αυτά, έρχονται και κολλιούνται επάνω μου. Είναι τα εσώφυλλα του βιβλίου. Νιώθω κάπως καλύτερα τώρα;
|
Για την ώρα δείχνει να με έχει ξεχάσει στην άκρη. Με αφήνει λιγάκι να ηρεμήσω?Πάλι καλά? Μα κάτι φτιάχνει εκει πέρα? Δυο σκληρά χαρτόνια ενώνονται με μια λωρίδα χαρτιού και κατόπιν τα ντύνει με ένα ύφασμα σε όμορφο χρώμα.
Επιτέλους, να και μια καλή ιδέα! Μη μου πεις ότι τα προορίζει για μένα! Μα βέβαια! Είναι το εξώφυλλό μου! Να που με δοκιμάζει αν ταιριάζω καλά και, μόλις σιγουρευτεί, με κολλά γερά εκεί μέσα! Με στολίζει κιόλας από μπροστά για να αρέσω!
Νιώθω πολύ περήφανο τώρα! Όλοι έχουν σταματήσει να με λένε «χαρτί»
– πιάσε λίγο χαρτί!
– φέρε ένα φύλλο χαρτί!
– τσαλάκωσέ το και πέταξέ το στα σκουπίδια!
και με ονομάζουν «βιβλίο».
– τι όμορφο βιβλίο!
– ποιανού είναι αυτό το βιβλίο;
– πρόσεξε αυτό το βιβλίο! Μην το πετάς έτσι!
Η μεταμόρφωσή μου από χαρτί σε βιβλίο, παρόλα τα βάσανα που πέρασα, άξιζε τον κόπο!
8. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΗ
Mετά ξεκίνησαν οι περιπέτειες της συγγραφής. Οι ιστορίες μας όταν ολοκληρώθηκαν γράφτηκαν στα βιβλία και τότε εξασκήσαμε το ταλέντο μας
ως εικονογράφοι. Τέλος, διακοσμήσαμε το εξώφυλλο με το ανακυκλωμένο χαρτί που είχαμε φτιάξει.
9. ΣΥΓΓΡΑΦΗ
Στη συνέχεια ήρθε η ώρα να γεμίσουν τα βιβλία μας. Άγχος!!! Πως θα γεμίσουν τόσες σελίδες; Έπρεπε να γράψουμε ολόκληρη ιστορία και να την εικονογραφήσουμε. Άρχισαν λοιπόν τα παιχνίδια δημιουργικής γραφής. Στην πρώτη μας συνάντηση δημιουργικής γραφής ο καθένας από τους μαθητές και τους καθηγητές σκέφτηκε από μία λέξη. Οι λέξεις γράφτηκαν στον πίνακα και έπρεπε να γράψουμε μία ιστορία με αυτές τις τυχαίες λέξεις. Πως όμως να ταιριάξεις σε μία ιστορία λέξεις όπως κοτόπουλο και τάφος, αγριάνθρωπος και βραχιόλι, φιλενάδα και ποδόσφαιρο; Βγήκαν τελικά μερικές ιστορίες δουλεύοντας σε ζευγάρια. Μία από τις ιστορίες αυτές είναι και «Το μοιραίο κοτόπουλο» του Νίκου Κολοκοτρώνη. Ακούστε την.
Νίκος Κολοκοτρώνης «Το μοιραίο κοτόπουλο»
Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένα πολύ καλός άνθρωπος που έπαιζε μπάλα και ονομαζόταν Κλέαρχος. Αυτός γνώρισε μια κοπέλα που την ερωτεύτηκε. Αυτή ονομαζόταν Λυδία. Μετά από λίγο καιρό ο Κλέαρχος ζήτησε τη Λυδία σε γάμο. Αυτή δέχτηκε και τελικά έκαναν ένα πολύ καλό και πετυχημένο γάμο. Θα ζήσουν για πολλά χρόνια ευτυχισμένοι; Και τι ρόλο θα παίξει στη ζωή τους το μοιραίο κοτόπουλο; Διαβάστε την ιστορία του Νίκου Κολοκοτρώνη και θα μάθετε.
Στη δεύτερη συνάντηση μας δόθηκαν οδηγίες σταδιακά. Σκεφτήκαμε πρόσωπα που αφήνουν πίσω την παρέα τους και ξεκινούν για μία αποστολή, συναντούν εμπόδια, κινδύνους αλλά και ανθρώπους που τους βοηθούν για να πραγματοποιήσουν αυτή την αποστολή. Μία τέτοια ιστορία είναι αυτή που έγραψαν η Αφροδίτη Μαργαρίτη με την Μαρία Καραβασίλη με τίτλο «Μια γενναία καρδιά».
Μαρία Καραβασίλη – Αφροδίτη Μαργαρίτη «Μια γενναία καρδιά»
Η Ειρήνη και η Βικτώρια ζούσαν σε ένα απομακρυσμένο χωριό. Όλα ήταν βαρετά στη ζωή τους ως τη στιγμή που εξαφανίζεται ο αδερφός τους, ο Ανδρέας. Η αγάπη γι’ αυτόν θα σπρώξει τις δύο αδερφές να ψάξουν μόνες για τον Ανδρέα. Στη διαδρομή συναντούν πολλά εμπόδια και θέτουν τη ζωή τους πολλές φορές σε κίνδυνο. Κινδυνεύουν από ένα κουκουλοφόρο, ένα ποτάμι και από ένα «φίλο» τους. Θα καταφέρουν να νικήσουν τα εμπόδια και τις δυσκολίες; Θα βρουν τον Ανδρέα; Θα επιστρέψουν ξανά σπίτι; Διαβάστε αυτό το best seller της Μαρίας Καραβασίλη και της Αφροδίτης Μαργαρίτη και μάθετε τις απαντήσεις σ? αυτά τα ερωτήματα.
Στην τρίτη μας συνάντηση δόθηκαν φωτογραφίες από τις οποίες εμπνευστήκαμε για να γράψουμε ιστορίες. Από μία φωτογραφία που είχε έναν φάρο εμπνεύστηκε και η Μεγιόνα Σάχου την ιστορία της «Θαλάσσια τραγωδία».
Μεγιόνα Σάχου «Θαλάσσια τραγωδία»
Μια φορά και ένα καιρό ήταν ένας παράξενος φάρος σε μία απομακρυσμένη παραλία. Απέναντι από το φάρο ήταν ένα νησάκι, όπου κάθε τόσο χιλιάδες κόσμος ταξίδευε για να το δει. Αυτό το ταξίδι γινότανε κάθε Πέμπτη, αλλά αυτή η Πέμπτη θα ξεχώριζε επειδή θα ήταν η πιο τραγική απ? όλες τις άλλες. Διαβάστε το βιβλίο της Μεγιόνας Σάχου για να μάθετε το γιατί.
Μερικοί από μας στην πορεία έφεραν τις ολότελα δικές τους ιστορίες. Πάλι όμως μας φαίνονταν πολύ μικρές. 1 με 2 το πολύ σελίδες για βιβλία 36 σελίδων. Τότε αρχίσαμε την επεξεργασία της ιστορίας περιγράφοντας τους ήρωες, τον τρόπο ζωής τους, τον τόπο που έζησαν. Προσθέσαμε διαλόγους στα κύρια σημεία, χρησιμοποιήσαμε διάφορες τεχνικές αφήγησης, παρουσιάσαμε τις ιστορίες των συμμαθητών μας περιληπτικά?.και τα βιβλία σχεδόν γέμισαν?.
Στη συνέχεια εικονογραφήσαμε τα βιβλία με ζωγραφιές που ταίριαζαν με την ιστορία και διακοσμήσαμε το εξώφυλλο με ανακυκλωμένο χαρτί που είχαμε φτιάξει. Μερικοί φτιάξαμε λευκώματα, άλμπουμ φωτογραφιών της παρέας μας και άλμπουμ με τις σάτιρες που είχαν γραφτεί για τους καθηγητές τις απόκριες. Τα βιβλία μας είναι έτοιμα. Ακολουθούν μερικές ακόμα ενδεικτικές ιστορίες.
Ροβέννα Ζίλη «Δυο ραγισμένες καρδιές»
Η ιστορία του βιβλίου αναφέρεται σε δύο πολύ αγαπημένα κορίτσια μεταξύ τους που η ζωή τους έπαιξε ένα παιχνίδι. Αυτές οι φίλες είχαν πάρει όρκο φιλίας. Ήταν πάντα μαζί. Ώσπου η φιλία τους φτάνει στο τέλος της όταν συνειδητοποιούν ότι και οι δύο είναι ερωτευμένες με το ίδιο αγόρι. Το τέλος αυτής της ιστορίας μόνο η φαντασία σας θα το βρει και αν διαβάσετε την ιστορία. Αν θέλετε να μάθετε ποια είναι τα πραγματικά συναισθήματα που νιώθουν παιδιά της ηλικίας μας διαβάστε το βιβλίο.
Γεωργία Φιλή «Αληθινές ιστορίες»
Είναι τρεις άνθρωποι που έχουν ένα μεγάλο σπίτι και μένουν μαζί. Έχουν ένα μεγάλο κήπο, που εκεί έχουν μια φάρμα, ένα γήπεδο και ο κήπος έχει ωραία λουλούδια. Όμως εκεί κάπου κοντά υπήρχε ένας τάφος. Διαβάστε αυτή την ιστορία για να μάθετε τι θα γίνει με αυτόν το τάφο. Και ποια η ιστορία του.
Οι «Εκδόσεις Περιβαλλοντικής Ομάδας Γυμνασίου Πέτρας» με πολλή περηφάνια σας καλούν στην έκθεση χειροποίητου βιβλίου που βρίσκεται στο βάθος της αίθουσας. Μην τη χάσετε!
10. ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ
Στο πλαίσιο του προγράμματος γίναμε δεκτοί από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου Χανίων για την παρακολούθηση εκπαιδευτικού προγράμματος σχετικού με την ανακύκλωση και φιλοξενηθήκαμε στο χωριό Βάμος της Κρήτης
Βρήκαμε την ευκαιρία να δούμε δύο πανέμορφες Κρητικές πόλεις, τα Χανιά και το Ρέθυμνο. Ο πρώτος μας εκπαιδευτικός σταθμός ήταν το σπίτι-μουσείο του πολιτικού Ελευθέριου Βενιζέλου. Εκεί, μέσα από την μελέτη των εκθεμάτων του μουσείου μάθαμε πολλά για τον Βενιζέλο και ως πολιτικό και ως άνθρωπο. Γίναμε ιστορικοί που καταγράψαμε τη δράση του και δημοσιογράφοι που του πήραμε μία φανταστική συνέντευξη.
Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε το πρόγραμμα που είχε τίτλο «Αλλάξτε συμπεριφορές: ΑνακυκλωSOSτε». Στόχος του προγράμματος ήταν να ευαισθητοποιηθούμε και να καταλάβουμε πόσο σημαντικό είναι το πρόβλημα των σκουπιδιών και πόσο αναγκαία είναι η μείωσή τους. Αυτό μπορεί να γίνει είτε με την ανακύκλωση είτε με την επαναχρησιμοποίηση άχρηστων αντικειμένων. Συζητήσαμε για το πώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε παλιά και άχρηστα αντικείμενα για να φτιάξουμε νέα αντικείμενα ή για νέες χρήσεις ώστε να μην τα πετάμε;
Επισκεφτήκαμε το εργοστάσιο διαλογής απορριμμάτων στο Ακρωτήρι Χανίων, στο οποίο είδαμε πως οι εργαζόμενοι ξεχωρίζουν τα σκουπίδια που μπορούν να ανακυκλωθούν.
Εκεί συνειδητοποιήσαμε πόσο ελαττώνονται τα σκουπίδια που μένουν και πετιούνται στη φύση όταν ξεχωρίσουμε αυτά που μπορούν να ανακυκλωθούν.
Μία ακόμα σημαντική επίσκεψη έγινε στο Μουσείο Τυπογραφίας. Τυπογραφία είναι η τέχνη της αναπαραγωγής κειμένων με χρήση κινητών ανάγλυφων στοιχείων. Οι απαρχές της εντοπίζονται στην Κίνα το 1041 μ.Χ. με την εφεύρεση των κινητών στοιχείων. Ο πρώτος Ευρωπαίος που συνέλαβε την ιδέα της τυπογραφικής μεθόδου ήταν ο Γουτεμβέργιος. Στο μουσείο τυπογραφίας, που βρίσκεται στα γραφεία της τοπικής εφημερίδας «Χανιώτικα Νέα», είδαμε πολλά μηχανήματα που σχετίζονται με την τυπογραφία. Είδαμε διάφορους τύπους πιεστηρίων και παρακολουθήσαμε το πώς γινόταν η εκτύπωση.
Όχι μόνο παρακολουθήσαμε αλλά γίναμε και οι ίδιοι τυπογράφοι χρησιμοποιώντας ένα χειροκίνητο πιεστήριο.
Με αυτό τον τρόπο τέλειωσε η περιήγησή μας στον κόσμο του χαρτιού που γίνεται βιβλίο.
9. ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Μια ολόκληρη σχολική χρονιά δουλέψαμε με το χαρτί. Από υλικό καθημερινής χρήσης έγινε καλλιτεχνικό αντικείμενο, πρωτότυπο και πολύτιμο. Από το χαρτί φτιάξαμε το βιβλίο μας, πάνω στο οποίο ξοδέψαμε πολύ χρόνο, σκέψη και προσοχή.
Μετά από τόση φροντίδα, βλέπουμε πια τον κόσμο του χαρτιού με άλλο μάτι. Στην καθημερινή μας ζωή ξοδεύουμε πολύ μεγάλες ποσότητες χαρτιού χωρίς να το σκεφτόμαστε. Δεν είναι κρίμα να πηγαίνει χαμένο;
Ανακύκλωση τώρα!
Υπεύθυνοι προγράμματος: Βελλέ Μαντώ (βιολόγος) και Κάβουρας Μπάμπης (φιλόλογος)